Personal training in Rijnsburg

Personal training in Rijnsburg

Bij Uptempo word u er bewust van dat sporten een groot deel bijdraagt aan uw gezondheid. Het versterkt het immuunsysteem. Sporten bevordert namelijk de bloedsomloop. Hierdoor worden witte bloedcellen door het lichaam verspreid. Wilt u bewuster worden tijdens het sporten waar u mee bezig bent? Dat kan bij Uptempo Personal Training. Wij komen bij u aan huis Personal Training Rijnsburg.


Iedereen die zijn sport beoefent heeft allemaal verschillende typen spiervezels. De een heeft bijvoorbeeld meer vezels voor een explosieve sprint en de ander weer voor een lange duurloop. Je hebt twee soorten kracht, explosieve kracht en duurkracht. Je genen bepalen wat voor soort spiervezels je lichaam bevat. Daarin heb je er altijd een van de twee waarvan je er meer hebt en dus meer voor jou geschikt is. Je hebt drie soorten spiervezels, type 1, 2a en 2b.


Type 1 spiervezels zijn voor de langzame spieren. Ze bevatten veel mitochondriën en bloedvaatjes. Dat wil dus zeggen dat ze bedoelt zijn voor de langere trainingen. Dus als je op gang bent gekomen kun je dit lang en goed volhouden. Type 2 spiervezels zijn kleiner en je ziet ook een andere lichaamsbouw van de sporters. Je ziet daarom ook vaak verschil als je een marathon loper neer zet naast iemand die aan krachtsport doet zoals een sprinter. Ze zijn vaak goed in explosieve kracht en de zichtbaarheid van de spieren is daarom goed te zien. Personal Training Rijnsburg kan daar aan bijdragen.


Daarnaast heb je dus nog type 2a en type 2b spiervezels. Type 2a spiervezels zijn voor de korte krachtsporters. Deze spieren worden snel geactiveerd en zijn groter in omvang. Dit kun je dus trainen met explosieve bewegingen vanwege de snelle contractie. Je kunt dus in korte tijdsperiode veel presteren maar duurt het langer dan 30 minuten  zul je merken dat het veel meer kracht kost en dus snel uitgeput bent. Dit type geeft je dus een boost voor krachtsporten.


Type 2b spiervezels zijn gemaakt voor de grootste en snelste spieren, maar kunnen in een korte tijdsperiode kracht leveren. Dat is dus echt maximaal 3 minuten werken bij echt goed getrainde sporters. Ze hebben dus een zeer explosieve basis. Dus naarmate je de bewegingen langzamer gaat uitvoeren ga je al over in type 2a spiervezels. Het is dus voor een groot deel van ons lichaam genetisch bepaald welke type spiervezels je hebt waardoor de ene sport makkelijker gaat dan de andere sporten die je uitvoert. Mocht je dus graag een sport doen waar je eigenlijk niet de juiste vezels voor hebt wil dat niet zeggen dat je die sport niet kunt beoefenen. Je moet dan wel sport specifiek gaan trainen.


Je kunt kritisch naar jezelf kijken welke vezels waarschijnlijk bij je horen. Het verschil in de vezels kun je dus merken of je goed bent in een korte sprint of langere afstandsloper of pak jij krachttraining snel op met zwaardere gewichten. Het kan dus ook zo zijn dat je benen vergeleken met je bovenlichaam andere type vezels bevatten. Je kunt per spiergroep testen doormiddel van 1rm te maken met maximaal gewicht welke type bij je past. 


Daarna voer je het maximaal aantal herhalingen op 80 procent van je 1rm. Bij minder dan zeven herhalingen ga je meer richting type 2 spiervezels. Bij zeven tot twaalf herhalingen heb je beiden type spiervezels en als je meer dan twaalf herhalingen maakt ga je meer richting type 1 spiervezels. Er gebeurt dus van alles in je lichaam als je met sport bezig bent!


Bent u net zo enthousiast als wij neem dan vandaag nog contact op voor een vrijblijvende intake of als u nog vragen heeft, stuur een mail naar info@uptempo-personaltraining.nl Ook kan u bellen naar +31620660707 en wij beantwoorden al u vragen.  Wie weet zien wij u aan huis voor personal training Rijnsburg. 


The only way is up!



Vraag informatie of proefles aan!